Tartumaa koolijuhid, õpetajad ja spetsialistid käisid Tallinnas koolitoitlustusega tutvumas
11. novembril korraldasime koolitoitlustusele suunatud õppereisi Tallinna koolidesse Tartumaa koolijuhtidele, õpetajatele ja toitlustamise eest vastutavatele spetsialistidele. Tallinna Mahtra Põhikooli, Audentese erakooli, Tallinna Saksa Gümnaasiumi ja Rae valla Kindluse Kooli külastus näitas, et koolisöökla nägu ja sisu sõltub paljuski teadlikust koostööst koolitoitlustusega seotud osapoolte vahel ning õpilaste ja kogukonna kaasamisest.
Õppereisi fookuses oli nii koolide söögisaalide füüsiline keskkond ja toitlustuskorraldus kui ka koolitoidu sidumine igapäevase õppetöö ja väärtuskasvatusega.
Mahtra Põhikooli kogemus näitas, et kooli söögisaali uuendamine võib olla tõeline kogukonna ühisprojekt. Enne muudatuste tegemist kaardistati põhjalikult õpilaste ja õpetajate vajadused ning ootused alates ruumilahendusest ja müra tasemest kuni selleni, et söögisaal oleks kujunduslikult oma kooli nägu. Koos kooliperega otsustati, millised tööd saab teha oma jõududega ja milles on vaja professionaalset abi. Projekti kaasati lapsevanemad, vilistlased, kohalikud ettevõtted ja õpilasmalev. Uue hubasema ja õpilasesõbralikuma söögikeskkonna loomisel ei piirdunud õpetajate ja õpilaste roll üksnes sisustuse valikuga, vaid neil oli ka tegelik otsustusõigus selles, milline söögisaal olema saab. Sööklat renoveeriti Mahtra Maleva õpilaste kaasabil, noored panustasid ise oma koolikeskkonna uuendamisse, alates värvimisest ja viimistlustöödest kuni sisustusdetailide valikuni.
Mahtra Põhikooli kogemus kinnitas, et eesmärgipärase tegutsemise ja tugeva meeskonna toel on võimalik luua toimiv ja väärtuspõhine kooli söögisaal ka tagasihoidlikuma eelarvega.
Audentese erakool ja Tallinna Saksa Gümnaasium pakkusid omakorda tugevaid näiteid hästi läbi mõeldud toitlustuskorraldusest suure hulga õpilaste teenindamiseks lühikese söögivahetunni jooksul. Traditsioonilisest koolisöögisaalist on kujundatud koolirestoran, kus söömiskogemus on teadlikult läbi mõeldud. Rõhk on hubasel atmosfääril, läbimõeldud sisekujundusel ja sujuval teenindusel. Samuti toodi välja, et toit peab olema samaaegselt nii tervislik kui ka maitsev ning et söögisaali keskkond peab toetama söömist: kenasti serveeritud toit, selged menüüsildid ja läbimõeldud liikumisloogika. Oluline on regulaarne tagasiside kogumine, menüü analüüs, dialoog õpilastega ja paindlikkus lahenduste leidmisel.
Audentese erakooli ja Tallinna Saksa Gümnaasiumi külastus annab ideid, kuidas kooli söögisaali miljööd saab parandada väikeste muudatustega, näiteks valgustuse, taimede või seinajoonistuste abil.
Kindluse Kool tõi eelnevatele kogemustele juurde veel ühe olulise mõõtme: toiduhariduse süsteemse lõimingu õppetöösse. Toit ei ole Kindluse Koolis ainult lõunasöök, vaid teema, mille juurde tullakse tagasi erinevates ainetundides. Koostöös õpetajatega käsitletakse toiduga seotud teemasid loodus- ja terviseõpetuses, keele-, ajaloo- ja muudes ainetundides. Nii muutub söögisaal omamoodi õppeklassiks, kus kokku saavad päris elu ja õppekava – laual olev toit toetab seda, millest tunnis räägitakse, ja vastupidi.
Kindluse Koolis on toiduharidus süsteemselt põimitud kodunduse õppekavasse. Näiteks 5. klassi õpilased keskenduvad toitainetele ja sellele, kuidas need meie organismi mõjutavad. 6. klassis saadakse teadmisi eesti köögist, 7. klassis eri rahvuste köökidest ning 8. klassis analüüsitakse kiirtoidu teemat ja sellega seotud harjumusi. 9. klassi õpilased valmistavad ise toitu, tuginedes varasematel aastatel omandatud teadmistele.
Kindluse Koolis on söökla atmosfäär kogukondlik ja õpilasesõbralik. Peakokast on saanud õpilastele tuttav ja usaldusväärne inimene, kes suhtleb lastega, tunneb nende eelistusi ja julgustab uusi toite proovima.
Osalejate tagasiside põhjal olid õppereisi olulisemad õppetunnid ja inspireerivad ideed järgmised:
- õpilaste ja kogukonna teadlik kaasamine koolisööklate arendusse;
- julgus erineda ja katsetada uusi lahendusi;
- söögisaali miljöö ja ruumikujunduse tähtsus õpilaste heaolu ja söömisharjumuste kujundamisel;
- hommikusöögi pakkumise võimalused, eriti teismeliste puhul;
- õpilaste suurem kaasamine menüüga seotud aruteludesse ja söögisaalis käitumise reeglitesse.
Õppereis kinnitas, et koolitoit ja koolisöökla võivad olla osa koolikultuurist, tervisedendusest, väärtuskasvatusest ja kogukonnatööst. Iga väike samm, olgu selleks taimed söögisaalis, vaiksem ja hubasem ruum, ideekorje õpilastelt või teadlikum koostöö toitlustajaga, võib õpilaste heaolus ja söömisharjumustes tuua märgatava muutuse.
Õppereisil osales 34-liikmeline grupp Tartumaalt: koolijuhid, õpetajad ning toitlustuse ja arenduse eest vastutavad spetsialistid. Õppereisi eestvedaja oli arendusspetsialist Kaidi Randpõld.
Täname vastuvõtjaid: Mahtra Põhikooli direktor Edgar Roditšenko ja endine arendusjuht, praegune Tallinna Tondiraba Huvikooli direktor Anton Karavajev; Audentese Erakooli ja Tallinna Saksa Gümnaasiumi toitlustaja Baltic Restaurants ASi tegevjuht Aaro Lode ja turundusjuht Tiiu Endrikson, Audentese erakooli söökla juhataja Helge Viilo; Kindluse Kooli arendusjuht Laura Vaikma, söökla juhataja ja peakokk Inga Valk, kodundusõpetaja Kadri Kruus.
Uudise foto: Kaidi RandpõldLisainfo:
Kaidi Randpõld
arendusspetsialist
5326 8963
kaidi.randpold@tartumaa.ee