Kaasrahastanud Euroopa Liit

Liikumismängude ideed mängujuhtidele

Mängujuhid on aktiivsed ja ettevõtlikud noored, kelle eesmärk on tuua koolipäeva rohkem liikumist, rõõmu ja omavahelist suhtlust. Nad viivad läbi lihtsaid ja kaasavaid liikumis- ning seltskonnamänge vahetundides, kooliüritustel ja teistes olukordades, kus on vaja inimesi liikuma ja kaasa mõtlema panna. Mängujuht ei ole lihtsalt mängu läbiviija – ta on innustaja, kaasaja, looja ja positiivse õhkkonna hoidja.  

Mängujuhid on välja kasvanud Liikuma Kutsuva Kooli programmist, mille üks keskseid põhimõtteid on see, et liikumine oleks loomulik osa igast koolipäevast. Just sellest ideest sündis vajadus noorte järele, kes aitaksid liikumist koolikeskkonnas ise eest vedada mitte õpetaja käsul, vaid noorelt noorele. 

Esimeses Tartumaa-üleses mängujuhtide laagris filmitud video tutvustab erinevaid mänge, mida saab vahetundides ja koolipäeva jooksul lihtsalt ja kiiresti läbi viia. Laager toimus 17.–18. oktoobril Luunja Keskkoolis, kaasrahastas Euroopa Liit  LEADER projektist "Heaolu loov koolipäev".

Õppevideol on järgmised mängud: 1) "Kolimine, uputus, maavärin"; 2) "Aadamamäng"; 3) "Kass ja hiir käevangus"; 4)  "Kas sulle meeldivad su naabrid?"; 5)  "Torbikuhaarang"; 6) "Puuviljasalat"; 7)  "Part-part-hani".

Mängude kirjeldused leiad videost ja sellelt lehelt SIIT.

Õppevideos olevate mängude kirjeldused:

1. "Kolimine, uputus, maavärin" - mängijad võtavad kolmikutesse. Mängija rolli määrab see, kuidas ta juhtub kolmikus seisma: äärmised on majaküljed – moodustavad kätega katuse elaniku kohal; keskel olev õpilane on elanik, tema kükitab. Mängujuht hüüab situatsiooni, millele reageeritakse joostes. Situatsioonid: kolimine – elanikud leiavad uue maja; maavärin – elanikud jäävad paigale ja kõik majaküljed vahetavad kohad, küljed liiguvad eraldi; uputus – kõik vahetavad kohad. Kes oli enne maja, võib olla nüüd elanik ja vastupidi.

2. "Aadamamäng" - pärimuslik laulumäng, millele on lisatud sportlik element. Mängijad kõnnivad ringis, laulavad salmikest. Üks mängijatest on keskel ja kui salmike lõpeb näitab ta ette oma aktiivse sportimisliigutuse, mida ringis olijad kordavad kokku lepitud arv kordi.

Aadamal oli seitse poega
seitse poega Aadamal
Ei söönd, ei nad joond,
ei nad mõistnud mängida
Elasivad ühes koos
ja siis tegivad nad nii

3. "Kass ja hiir käevangus" - mängijad seisavad paarikaupa käevangus, jaotuvad saali peale laiali. Mängijatest valitakse “kass” ja “hiir”. Kass ajab hiirt taga. Hiir päästab end nii, et haagib end ühe paari käevangu – käevangus nö üleliigseks muutunu paariline on nüüd uus hiir. Kui juhtub, et kass saab hiire kinni enne kui too jõuab käevangust haarata, rollid vahetuvad ja hiir muutub kassiks ja kass hiireks.

4. "Kas sulle meeldivad su naabrid?" - mängijad seisavad ringis, mängujuht keskel. Mängujuht küsib mängijalt: “Kas sulle meeldivad su naabrid?”. Mängijal on kaks vastust. 1) “Ei, mulle ei meeldi mu naabrid” – selle peale peavad vasakul ja paremal seisvad õpilased kohad vahetama ja mängujuht ka endale koha leidma. Kes pole kiire, tuleb mängujuhiks. 2) “Jah, mulle meeldivad mu naabrid, ja eriti meeldivad mulle inimesed, kes ….”. (leia ühisosa ringis olevate õpilaste pealt, nt: kes kannavad dresse, kes pesi hommikul hambaid jne). Kõik, kellel on vajalik tunnus olemas, näiteks kannavad prille, vahetavad kohad ja mängujuht üritab ka endale kohale leida. Kes jääb ilma kohata, tuleb keskele uueks mängujuhiks-küsijaks.

5. "Torbikuhaarang" - mängijad seisavad paarikaupa, näod vastamisi, nende vahel on torbik. Kogu mängijaskond võib võtta ühele joonele, aga ei pea. Mängujuht nimetab vabas järjekorras: “pea”, “õlad”, “puusad”, “põlved”, “varbad” – vastavalt sellele puudutab igaüks iseenda vastavat kehaosa. Kui mängjuht hüüab “torbik”, siis see, kes haarab kiiremini torbiku, saab endale punkti. Paarilised loevad ise punkte!

6. "Puuviljasalat" - mängijad seisavad ringis, igaühe ette on koha märkimiseks pandud nt tähis. Mängujuht ütleb igale mängijale ühe puuvilja, näiteks pirn, ploom või õun ja läheb ringi keskele. Kui mängujuht hüüab “õun”, siis kõik õunad koos mängujuhiga otsivad uued kohad. Naabriga kohti vahetada ei tohi. Kes jääb ilma kohata, läheb ringi sisse järgmiseks mängujuhiks. Kui hüütakse “puuviljasalat”, siis vahetavad kõik mängijad kohad.

7. "Part-part-hani" - mängijad seisavad ringis, üks õpilane on väljaspool ringi, patsutab igale mängijale seljale ja ütleb iga patsutuse peale „part”. Kui ta aga ütleb: „Hani!”, peavad nii mängujuht kui ka haneks nimetatud mängija kiiresti jooksu pistma, et õigel ajal haneks nimetatu mängija kohale jõuda. Mängujuht jookseb samas suunas mööda ringi, kust ta patsutades tuli, haneks nimetatu hakkab jooksma vastassuunas. Väljaspool ringi jooksevad teineteisest mööda. Kes esimesena tühjale kohale jõuab on nö võitja, teine peab minema uueks mängujuhiks. Mängu võib alustada ka istudes. Mängijad istuvad ringis ja mängujuht käib nende ümber ja haneks nimetamise peale lihtsalt kargab püsti ja pistab jooksu.

Tagasi üles